[2ο Εξ. - UV7] - Συλλογική Εκπαιδευτική Μελέτη Περίπτωσης
Στοιχεία
Κωδικός: UV7
Κατηγορία: Υποχρεωτικό
Ενότητα: Μεθοδολογίες, Εργαλεία και Τεχνικές
Εξάμηνο: 2ο
Διδάσκοντες: Γούσιος Δ., Ανθοπούλου Θ., Γάκη Δ., Μαρδάκης Πρ., Φαρασλής Ι. Κουζελέας Στ.
Εβδομαδιαίες 'Ωρες Διδασκαλίας: 4
Διδακτικές Μονάδες: 10
Σκοπός
Ο στόχος του μαθήματος είναι :
1. Να αναπτύξουν την ικανότητα προσέγγισης των εδαφικών περιοχών μελέτης με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες και τις χωροταξικές παρεμβάσεις και ρυθμίσεις
2. Να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που συναντούν κατά την εφαρμογή στο πεδίο τόσο θεωρητικές έννοιες και προσεγγίσεις όσο και τεχνικές και εργαλεία
3. Να ξεπεράσουν το πρόβλημα της πιστότητας των πληροφοριών (ειδικότερα των επίσημων δεδομένων), μέσω της χρησιμοποίησης συνδυασμένων επιστημονικών μεθόδων οι οποίες επιτρέπουν την κατασκευή νέων δεδομένων και πληροφορίας, προσαρμοσμένων στο τοπικό περιβάλλον που μελετάται.
4. Να εξοικειωθούν με την έννοια του εδαφικού χώρου ως κοινωνικό προϊόν και να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις και μεθόδους για την συμβολή στην κατασκευή εδαφικών πόρων.
Περιεχόμενο
Το μάθημα περιλαμβάνει :
1. Εισαγωγή στη δομή, στο περιεχόμενο και στους στόχους του συλλογικού σχεδίου ως εργαλείο χωροταξικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού
a. Έννοιες, πηγές πληροφόρησης, μέθοδοι και εργαλεία επεξεργασίας
b. Μέθοδοι και εργαλεία ενεργής συμμετοχής στη διαβούλευση και στο σχεδιασμό των τοπικών δρώντων
2. Οργάνωση της εφαρμογής του Διαγνωστικού (εδαφικό και χωρικό διαγνωστικό)
a. Επιλογή του θέματος και της εδαφικής περιοχής
b. Επεξεργασία μιας προσαρμοσμένης μεθοδολογίας
c. Προετοιμασία και οργάνωση της διαγνωστικής διαδικασίας
3. Εφαρμογή του Διαγνωστικού
a. Επιλογή των δρώντων, συνεντεύξεις, διαβουλεύσεις,
b. Προσδιορισμός δυνατών και αδύνατων σημείων, ευκαιριών και απειλών
4. Ανάπτυξη και παρουσίαση ενός συνθετικού σχεδίου χωροταξικών-αναπτυξιακών παρεμβάσεων και δράσεων για την εδαφική περιοχή μελέτης
5. Αξιολόγηση της ικανότητας ενσωμάτωσης των εννοιών, των μεθόδων, εργαλείων και τεχνικών που συνιστούν την μεθοδολογική διαδικασία του Μεταπτυχιακού DYNTAR.
Το μάθημα γίνεται με:
α) διαλέξεις του διδάσκοντα,
β) συμμετοχή όλης της ομάδας διδασκόντων του DYNTAR
γ) υποστήριξη σε εξειδικευμένα θέματα (χαρτογραφία, χωρικές αναπαραστάσεις, GIS)
δ) εκπόνηση εργασιών σε μικρές ομάδες οι οποίες στη συνέχεια παρουσιάζονται και αξιολογούνται στην αίθουσα
ε) φροντιστηριακά μαθήματα με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Αγροτικού Χώρου για την χρήση στη φάση της διάγνωσης νέων τεχνικών και τεχνολογιών στη χαρτογραφία, στην αναπαράσταση του χώρου και στις διαβουλεύσεις
στ) συνεχείς εξόδους στο πεδίο