[1ο Εξ. -UV4] - Εδαφικοί πόροι (ανθρώπινοι, πολιτιστικοί, αγροδιατροφικοί): εντοπισμός, ανάδειξη και αξιοποίηση
Στοιχεία
Κωδικός: UV4
Κατηγορία: Υποχρεωτικό
Ενότητα: Εδαφικοί πόροι (ανθρώπινοι, πολιτιστικοί, αγροδιατροφικοί): εντοπισμός, ανάδειξη και αξιοποίηση
Εξάμηνο: 1ο
Διδάσκοντες: Ανθοπούλου Θεοδοσία
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας: 3
Διδακτικές Μονάδες: 8
Σκοπός
Η προσέγγιση των εδαφικών πόρων εντάσσεται στην ευρύτερη προσέγγιση της εδαφικής ανάπτυξης και στηρίζεται στην οικονομική θεωρία των πόρων. Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές/τριες στις σύγχρονες θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάδειξης, ενεργοποίησης, αξιοποίησης και αναπαραγωγής των ιδιότυπων εδαφικών πόρων ως μια συλλογική διεργασία σε τοπική και περιφερειακή κλίμακα, εστιάζοντας ειδικότερα στις αγροτικές περιοχές.
Περιεχόμενο
Η πρώτη ενότητα του μαθήματος αποσκοπεί στην εμβάθυνση των βασικών εννοιών και ορισμών όσον αφορά τους πόρους και την εδαφική τους διάσταση (κοινότυποι και ιδιότυποι πόροι, πόροι δυνητικοί, πόροι ενεργοποιημένοι). Η δεύτερη ενότητα προσβλέπει στην απόκτηση της ικανότητας των φοιτητών να σχεδιάσουν την κατασκευή ιδιότυπων πόρων με βάση την εφαρμογή ενός ειδικού εδαφικού διαγνωστικού και τις αναγκαίες μεθόδους και τα απαραίτητα εργαλεία. Η τρίτη ενότητα αφορά τις ενέργειες και διαδικασίες οργάνωσης για την ενεργοποίηση του ιδιότυπου πόρου αλλά και για την αειφορική διαχείρισή του μέσω νέων μορφών διακυβέρνησης και συντονισμού. Στο πλαίσιο του μαθήματος μελετώνται εμπειρικά παραδείγματα ανάδειξης και αξιοποίησης τοπικών προϊόντων ιδιότυπης ποιότητας, η οποία συνδέεται με τον τόπο παραγωγής (φυσικοί και πολιτισμικοί πόροι) με έμφαση στις καλές πρακτικές και στις καινοτόμες δράσεις: τοπικά αγροτρόφιμα ΠΟΠ/ΠΓΕ, αγροτουρισμός, γυναικείοι αγροτικοί συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών, κλπ. Μέσω της ανάλυσης αυτών των συγκεκριμένων περιπτώσεων, οι φοιτητές αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης ενός διαγνωστικού που επικεντρώνεται στην αξιολόγηση και ενίσχυση της ελκυστικότητας των εδαφικών περιοχών του αγροτικού χώρου. Για το λόγο αυτό, διαμορφώνονται μικρές ομάδες φοιτητών και κάθε ομάδα αναλάβει την ανάλυση και προφορικής παρουσίασης μιας μελέτης περίπτωσης.
Διδασκαλία
Διδάσκων: Ανθοπούλου Θεοδοσία
Επιστημονική Ειδίκευση:
Μέθοδοι Αξιολόγησης:
Προφορική παρουσίαση εργασίας στο τέλος του εξαμήνου
Εργαστήριο ή πρακτικές ασκήσεις
Διδακτικά Βοηθήματα
· Campagne P., Pecqueur B. (2014). Le développement territorial. Une réponse émergente à la mondialisation, Paris : Ed. Charles Léopold Mayer.
· Bérard L., Marchenay P. (2006). Productions localisées et indications géographiques: prendre en compte les savoirs locaux et la biodiversité, Revue Internationale des Sciences Sociales, 187(1) : 115-122.
(http://www.ethno-terroirs.cnrs.fr/IMG/pdf/Localized_Products_to_GI.pdf)
· Pecqueur B. (2001). Qualité et développement territorial: l’hypothèse du panier de biens et de services territorialisés, Economie Rurale, 261 : 37-49.
· Vandecandelaere E., Arfini F., Beletti G. και Marescotti A. (ed.) (2009) Linking People, Places and Products: A Guide for Promoting Quality Linked to Geographical Origin and Sustainable Geographical Indications, Rome: FAO-SINER-GI
· Woods M. (2005) Rural Geography. Processes, Responses and Experiences in Rural Restructuring, London: SAGE Publications.